Programul Componenta1 – Apel : POCU/633/6/14/Creșterea participării la programe de învăţare la locul de muncă a elevilor și ucenicilor din învățământul secundar și terțiar non-universitar, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC şi din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI/14/Creșterea participării la programe de învăţare la locul de muncă a elevilor și ucenicilor din învățământul secundar și terțiar non-universitar, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC şi din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI.

Parteneri:
Lider de parteneriat – Asociația Română Pentru Promovarea Sănătății
Parteneri asociați – Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor și Fundația Națională a Tinerilor Manageri
Perioada de implementare: 14 luni (28.08.2020 – 27.03.2022)
Buget total: 2.197.663,60 RON
Buget alocat CJRAE BH: 282.244,36 RON
Asociația Română pentru Promovarea Sănătății în parteneriat cu CJRAE Bihor și Fundația Națională a Tinerilor Manageri au derulat în perioada 28.08.2020 – 27.03.2022 proiectul finanțat prin Fondul Social European (POCU 2014-2020) ,,Stagii de practică pentru elevii din județul Bihor – primul pas pentru o carieră de succes”, COD 132934, având ca scop principal facilitarea tranziției a 190 de elevi din învățământul secundar și terțiar non-universitar către piața muncii, printr-un proces integrat de învățare practică, consiliere profesională și colaborare cu angajatorii.
Direcții strategice și obiective:
Proiectul a răspuns provocărilor inserției profesionale a tinerilor, oferind un cadru structurat pentru dezvoltarea competențelor necesare în domeniile economice cu potențial competitiv, identificate conform Strategiei Naționale de Cercetare, Dezvoltare și Inovare (SNCDI). Am urmărit creșterea șanselor de angajare ale viitorilor tineri absolvenți prin trei piloni de lucru: 1. implementarea unui sistem eficient de învățare la locul de muncă, care a inclus stagii de practică, studii de piață și parteneriate cu mediul economic; 2. furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională, pentru a sprijini elevii în definirea traseului lor educațional și profesional; 3. crearea unui mecanism de comunicare între școli și angajatori, facilitând corelarea competențelor dobândite cu cerințele pieței muncii.
Activități-cheie:
Proiectul a urmărit dezvoltarea învățării la locul de muncă și sprijinirea elevilor în tranziția către piața muncii printr-o serie de activități structurate. Inițial, s-a desfășurat o campanie de informare, recrutare și comunicare cu grupul țintă, care a inclus elaborarea materialelor informative și organizarea sesiunilor de prezentare. În paralel, a fost dezvoltat un sistem de învățare practică prin realizarea unui studiu privind nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii, stabilirea de parteneriate între unitățile de învățământ și angajatori și crearea unui mecanism coordonat de informare între aceștia. În cadrul proiectului, am organizat și derulat 19 stagii de practică în gastronomie, activități economice etc. pentru 190 de elevi, activitate ce a inclus monitorizarea și evaluarea programelor de învățare la locul de muncă. Complementar, am oferit servicii de consiliere și orientare profesională, prin sesiuni dedicate de ghidare în carieră, urmate de monitorizarea și evaluarea impactului acestora.
Rezultate și impact:
În ceea ce privește rezultatele și impactul scontat, proiectul nostru a asigurat nu doar participarea la stagii de practică, ci și o pregătire complexă pentru viitorul profesional al elevilor:
- 190 de elevi recrutați și sprijiniți în procesul de formare profesională.
- 5 parteneriate încheiate între unități de învățământ și angajatori.
- 1 studiu de piață elaborat pentru a orienta formarea profesională spre nevoile actuale și viitoare ale angajatorilor.
- 190 de stagii de practică finalizate, fiecare participant primind subvenții pentru activitatea desfășurată.
- 190 de elevi consiliați, beneficiind de sesiuni individuale și de grup pentru orientare profesională.
Prin această abordare integrată, proiectul a contribuit la reducerea decalajului dintre educație și piața muncii, sprijinind tinerii în construirea unei cariere de succes și promovând un sistem educațional mai adaptat cerințelor economice actuale.